Monday, July 9, 2012
Friday, June 24, 2011
Suke Suki...
Alahmdulilah..jumpa lagik ye.. walaupun ent3 nie kejap on..kejap out..kejap rajin kejap mls..n ada la kejap2 yg memg me x suke sgt la... adoooiii.bukan nak mengeluh ttp sejarah kehidupan human mmg mcm2...
Erm semalm me ada baca satu artikel dekat Yahoo me..erm ..pasal daging burger diproses dgn t*ik human nie....Ya Allah terkedu me...xder benda lain diorang nak kaji..sampaikan benda dah nama NAJIS pun nak dimakan..lagi lakk binatang x mkn najis dia..nie plak human..dunia oo dunia sekarang..mmg dasyat.. ..itu la yg dikatakn pelik tp benar...tp artikel nie berlaku dekat JAPAN..ada sorang saintis nie duk wat ujikaji..rajin dia..lepas2 siap ada sample najis kat dlm plastik...korang rasa eeeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiii..nie cuma artikel yg me baca jek..
Suke suki kali nie me rasa seolah2 mcm x elok jek pasal benda kotor mcm nie..pun nak mkn..menurut saintis tu..ia ckp byk protien baik kat dlm najis..n paling menggemparkan boleh turunkan kolestrol..adussss..kembang seloyang tekak me...
Apapun me amat2 berharap xder benda2 yg blh buat kite jd suke suki nak merasa...hehehhehe...
BUat Puan lela..byk2 la bersabar..lumrah n adat berbadan 2...hehhehe...sonok....apapun bile nak ajak me p ngurut nie...??? hilangkan stresssssssssssssssss wwwwwwwwwwwoooo
OOooo sebelum me lupa pasal aouting itu hari..rasa2nyer x jadi..erm jadik..x jadik..jadikkk..hehehe..kite tgk la nanti ..
Wassalam..
Erm semalm me ada baca satu artikel dekat Yahoo me..erm ..pasal daging burger diproses dgn t*ik human nie....Ya Allah terkedu me...xder benda lain diorang nak kaji..sampaikan benda dah nama NAJIS pun nak dimakan..lagi lakk binatang x mkn najis dia..nie plak human..dunia oo dunia sekarang..mmg dasyat.. ..itu la yg dikatakn pelik tp benar...tp artikel nie berlaku dekat JAPAN..ada sorang saintis nie duk wat ujikaji..rajin dia..lepas2 siap ada sample najis kat dlm plastik...korang rasa eeeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiii..nie cuma artikel yg me baca jek..
Suke suki kali nie me rasa seolah2 mcm x elok jek pasal benda kotor mcm nie..pun nak mkn..menurut saintis tu..ia ckp byk protien baik kat dlm najis..n paling menggemparkan boleh turunkan kolestrol..adussss..kembang seloyang tekak me...
Apapun me amat2 berharap xder benda2 yg blh buat kite jd suke suki nak merasa...hehehhehe...
BUat Puan lela..byk2 la bersabar..lumrah n adat berbadan 2...hehhehe...sonok....apapun bile nak ajak me p ngurut nie...??? hilangkan stresssssssssssssssss wwwwwwwwwwwoooo
OOooo sebelum me lupa pasal aouting itu hari..rasa2nyer x jadi..erm jadik..x jadik..jadikkk..hehehe..kite tgk la nanti ..
Wassalam..
Monday, June 13, 2011
NEw Days
Salam..
new day..tinggal lagik balance 4 days untuk tahu result outing hehhe..me rasa excited la pulok..mula2 x nak p..sekrg dah rasa seronok lak..x sabar jel lagik..harap2 Allah makbulkan permintaan hubby n me n family...hehhe..tp kalu dah nama x naik dlm entry nanti..berserah je lah..nanti ada kosong outing la kami hik..hik..
Today..dah start sekolah 13 jun 2011..ermm mcm biase si ain bgn awal..siap2kan diri tuk g sekolah..alhamdulillah sene bgn..yg si alif plak..mcm biase nak ikut k.long dia g sekolah..ermm sonok la2..hehehe..
ooo ye ..today nak p umah mak angkat lak..erm ada mjlis kesyukuran cikit..me rasa sempena mjlis besday anak dia kot..erm nak p tolong2 jap agi..harap2 hubby dapat balik awal la..ye la...nak tolong..siap mak kan...bukannyer pe..dia lah kirenyer ketogori jiran yg berhati mulia..hehhee..x mcmc yg lain ..cekik darah yg amat...terutamanyer tutttttttt( x leh sebut nama, just pendam dlm hati jek)>
Kelmarin me ada ada snap pic nie..mcm best jek..jap ek..load dulu..
Erm comel la....mata mengancam n mengejas tu ha...terbaik...
k la..out dulu la..ye
Salam
new day..tinggal lagik balance 4 days untuk tahu result outing hehhe..me rasa excited la pulok..mula2 x nak p..sekrg dah rasa seronok lak..x sabar jel lagik..harap2 Allah makbulkan permintaan hubby n me n family...hehhe..tp kalu dah nama x naik dlm entry nanti..berserah je lah..nanti ada kosong outing la kami hik..hik..
Today..dah start sekolah 13 jun 2011..ermm mcm biase si ain bgn awal..siap2kan diri tuk g sekolah..alhamdulillah sene bgn..yg si alif plak..mcm biase nak ikut k.long dia g sekolah..ermm sonok la2..hehehe..
ooo ye ..today nak p umah mak angkat lak..erm ada mjlis kesyukuran cikit..me rasa sempena mjlis besday anak dia kot..erm nak p tolong2 jap agi..harap2 hubby dapat balik awal la..ye la...nak tolong..siap mak kan...bukannyer pe..dia lah kirenyer ketogori jiran yg berhati mulia..hehhee..x mcmc yg lain ..cekik darah yg amat...terutamanyer tutttttttt( x leh sebut nama, just pendam dlm hati jek)>
Kelmarin me ada ada snap pic nie..mcm best jek..jap ek..load dulu..
Erm comel la....mata mengancam n mengejas tu ha...terbaik...
k la..out dulu la..ye
Salam
Saturday, June 11, 2011
Entry Terbengkalai
Assalamualaikum...
Alhamdulillah..see lagi kat entry nie..walaupun me mmg dah lama..n teramat lama menyepi... bukan apa..dgn sikap n pemalas nak update yg jd mcm nie...adooii..
By t way..pd ahad lepas 5 june 2011 me telah buat sedikit party besday n mjlis doa selamat n kesyukurun tuk family...n besday tu tu < mohd Alif Danish > hensom beb..walaupun mengada2 tahap gaban..ye la org tgh kalut dia dgn serta merta kalut sekali.. dan alhamdulillah semuanyer berjalan dgn lancar...Syukur...
Seronok si alif..tp dia mana tahu lagik kan..mestila me yg paling sonok.hhahaha..
opss menu?? ermm original dari kelantan beb.. dibawa khas dri kelantan..mk mertua me la..sedap wwwwwwoooo dia masak...
ooo ye buat cik lele yg x dapat dtg ari2..sedih betul me..tp xper yg penting dia bgtahu awl hahha..
lupa lak pasal menu td ..uiks...
- laksam ..original tu..buat sendirik..gulung menggulung...
- nasi dagang - erm beras x brp best..beli kat kjg nie..kalu kat kg mesti beras best btl..xper hbis jugak..
- byk lagikkkkkkk..x larat nak ingat kan menu nie ha..
Apapun me n hubby amat2 berharap semoga kedua2 cahaya mata mie..akan terus bersinar ..InsyaAllah..
Alhamdulillah..see lagi kat entry nie..walaupun me mmg dah lama..n teramat lama menyepi... bukan apa..dgn sikap n pemalas nak update yg jd mcm nie...adooii..
By t way..pd ahad lepas 5 june 2011 me telah buat sedikit party besday n mjlis doa selamat n kesyukurun tuk family...n besday tu tu < mohd Alif Danish > hensom beb..walaupun mengada2 tahap gaban..ye la org tgh kalut dia dgn serta merta kalut sekali.. dan alhamdulillah semuanyer berjalan dgn lancar...Syukur...
Seronok si alif..tp dia mana tahu lagik kan..mestila me yg paling sonok.hhahaha..
opss menu?? ermm original dari kelantan beb.. dibawa khas dri kelantan..mk mertua me la..sedap wwwwwwoooo dia masak...
ooo ye buat cik lele yg x dapat dtg ari2..sedih betul me..tp xper yg penting dia bgtahu awl hahha..
lupa lak pasal menu td ..uiks...
- laksam ..original tu..buat sendirik..gulung menggulung...
- nasi dagang - erm beras x brp best..beli kat kjg nie..kalu kat kg mesti beras best btl..xper hbis jugak..
- byk lagikkkkkkk..x larat nak ingat kan menu nie ha..
Apapun me n hubby amat2 berharap semoga kedua2 cahaya mata mie..akan terus bersinar ..InsyaAllah..
Friday, January 14, 2011
emo
Salam one malysia...
blig..blig..bling..uwekkk
tup2 dah pertengahan bulan jan 2011..uiks..umur pun dah angka mengerikan..
td panta ain school
alhamdulillah xder byk ragam nak p school..
alif pun alhamdulillah ok jek kat umh pengasuh si ain dulu..x mcm 1st anta dulu..nak ngs jek..
evething ok la..alhamdulillah...
Tuesday, January 11, 2011
Jantung Hati
Jantung Hati
1. Jantung kita hanyalah sebesar sekepal tangan kita
Meskipun jantung kita cuma sebesar kepalan tangan kita, tetapi jantung merupakan bagian tubuh yang paling aktif dan tidak pernah berhenti bekerja sekalipun kita tertidur. Kalau jantung berhenti berdenyut, berakhirlah hidup kita. Jantung tidak pernah penat dan bekerja selama kita hidup.
Jantung berfungsi secara automatik. Ia tidak seperti sebahagian besar organ badan kita yang dapat dikendalikan menurut kehendak kita.
2. Jantung bukan hanya satu pam
| Klik Di Sini Untuk Zoom |
Jantung terdiri dari dua pengepam yang berdampingan. Pam sebelah kiri mengeluarkan darah ke seluruh tubuh dan membawa oksigen serta zat makanan untuk disebarkan ke seluruh sel kita. Setelah sampai di bahagian tubuh kita paling hujung, darah kembali ke pam sebelah kanan dan di hantar ke paru-paru untuk mengumpulkan oksigen yang lebih banyak. Kemudian, darah kembali ke pam sebelah kiri dan di pam keluar dari jantung. Demikianlah proses ini terus berulang.
3. Volume Pengepam satu hari
Ini contoh tangki 15,000 liter . Volume sebanyak ini yang tiap hari dipam dan diputar jantung kita . Dalam satu hari, jantung bekerja mengepam darah sebanyak 15,000 liter.
4. Panjang saluran darah
Saiz aorta hampir bersamaan saiz hos air yang biasa digunakan dan saiz kapilari pula 10 kali ganda lebih kecil daripada sehelai rambut. Jika disambung semua saluran darah ini, panjang sistem ini hampir 100,000 kilometer atau bersamaan jarak mengelilingi dunia lebih dua kali!
4. Denyutannya jantung
Jantung kita berdenyut dengan kecepatan yang berbeza-beza, bergantung apa yang sedang dilakukan tubuh. Ketika sedang aktif, otot-otot memerlukan tenaga dan oksigen yang lebih banyak. Sebab itu, jantung berdenyut lebih cepat, 120 kali atau lebih seminit. Ketika sedang berehat, jantung kembali melambat dan berdenyut 60 hingga 80 kali semenit.
Semasa seseorang ketakutan atau stres, jantung berdenyut lebih cepat dari biasanya. Rata-rata sepanjang hidupnya, jantung manusia berdetik sebanyak 3 billion kali tanpa berhenti. Mesin manakah yang lebih canggih daripada jantung manusia?
5. Tekanan pam jantung
Jantung berupaya menghasilkan tekanan yang boleh memancutkan darah sejauh 10 meter setiap kali ia mengecut. Walaupun ketika seseorang itu berehat, otot jantung bekerja dua kali ganda lebih keras daripada otot kaki seorang yang berlari pecut.
Jantung adalah anugerah Allah yang sangat luar biasa, sekarang, tugas kita adalah menjaganya dengan baik agar jantung kita mampu berfungsi dengan baik dan normal selama mungkin
Subscribe to:
Posts (Atom)